תקשורת בין אישית יעילה היא אחד מן הכלים החשובים ביותר שכל אדם צריך בארגז הכלים היום יומי שלו. למעשה, קשה לדמיין עד כמה קשים, שלא לומר בלתי אפשריים, היו החיים שלנו אם לא היו לנו מיומנויות בסיסיות של תקשורת בינאישית. מדי יום ביומו אנחנו מתקשרים עם בני משפחה, חברים, מכרים, עמיתים לעבודה ואינספור אנשים זרים שמעולם לא פגשנו קודם לכן. כישורי התקשורת שלנו הם אלה שמאפשרים לנו להתנהל מול אנשים אחרים בצורה מסודרת, לגרום לאנשים אחרים להבין אותנו ולהבין את האנשים שמתקשרים עמנו.
תקשורת בין אנשים יכולה ללבוש צורות שונות ומשונות, כאשר ברוב המקרים מדובר על תקשורת מילולית או תקשורת בלתי מילולית (שפת גוף). במאמר זה נתן לכם מספר טיפים שיעזרו לכם לפתח תקשורת בין אישית יעילה, בין אם מילולית ובין אם תקשורת לא מילולית.
היבטים חשובים ביותר של תקשורת בינאישית
תהיו כנים בתקשורת שלכם
לא משנה בכמה סדנאות על תקשורת בין אישית השתתפתם, או כמה ספרים על תקשורת בלתי מילולית (שפת גוף) קראתם, תקשורת כנה שנובעת מהלב היא משהו שקשה מאוד לייצר בצורה מלאכותית. אם אינכם כנים בתקשורת שלכם, יהיו אשר יהיו הסיבות לכך, קרוב לוודאי שהאדם שנמצא מולכם יבין את זה די מהר. לא צריך להיות מומחה של תקשורת בין אישית או שפת גוף כדי לדעת שהאדם השני אינו כנה בדבריו או בכוונותיו, מפני שלרוב האנשים יש אינסטינקטים (ברמה כזו או אחרת) שמאפשרים להם לדעת זאת בצורה אינטואיטיבית. לכן תעשו לכם ולאדם שנמצא מולכם חיים קלים יותר, ופשוט תדברו ותקשיבו מתוך כנות.
הפגינו כבוד לאדם שמולכם בשיחה
בעיני רוב האנשים אחת מן התכונות החשובות ביותר בבן שיח היא שהוא יודע לחלוק כבוד לאדם שמולו. למעשה, כבוד הוא היסוד לכל תקשורת יעילה בין שני אנשים ומעלה, ויש שיאמרו גם בין אדם לעצמו. אם לא קיים כבוד הדדי בין המשתתפים בשיחה, תהיה זו שיחת עסקים או שיחת חולין, כיצד בכלל ניתן להעלות על הדעת קיום תקשורת בין אישית יעילה, שלא לדבר על שיחה תרבותית? חוק ברזל בנוגע לכבוד, הוא שיש להקפיד לכבד את האדם שמולכם כפי שהוא לנכון, ולא כפי שאתם רואים זאת לנכון.
תלמדו להקשיב בתקשורת בינאישית
תקשורת בינאישית יעילה מאופיינת בהקשבה לאדם שמדבר מתוך תשומת לב וכבוד. פירוש הדבר הוא לתת לאדם הזדמנות להשלים את המשפט שלו גם אם קשה לכם להתאפק ואתם פשוט חייבים להשחיל משפט משלכם. בנוסף על כך, תפתחו גישה של הקשה פעילה. אחת מן הדרכים לעשות זאת, היא על ידי שאילת שאלות. בדרך זו אתם מביעים עניין כנה באדם שמולכם ואתם עוזרים לו לפתח את מחשבותיו. יש לציין כי הקשבה איננה באה לידי ביטוי אך ורק באמצעות תקשורת מילולית. שפת גוף (תקשורת בלתי מילולית) משחקת תפקיד מכריע, וקרוב לוודאי שהאדם מולכם יידע לזהות מתי אינכם מתעניינים באמת ובתמים בדבריו.
בתקשורת לא מילולית תשמרו את הביקורת לעצמכם
רוב האנשים רגילים לבקר את עצמם מדי יום ביומו, ולעשות זאת בדרכים לא הכי נעימות, לכן מה הפלא שאחד מן המכשולים הגדולים ביותר בדרך אל תקשורת לא מילולית יעילה הוא ביקורתיות. העברת ביקורת על אדם אחר מעבירה לו את המסר לפיו אתם חושבים שאתם יותר טובים ממנו, וזה מסר שאף אחד איננו אוהב לקבל. אם אתם מעוניינים לבטא כבוד אמתי כלפי אנשים אחרים, עליכם ללמוד להפנים כי אינכם טובים מאף אחד אחר. ייתכן שאתם טובים יותר בדברים מסוימים, אבל כל אדם ומעלותיו הוא. אם אתם חושבים שהביקורת שלכם במקום, תלמדו כיצד למתוח ביקורת בצורה יעילה ובונה, תוך כדי שמירה על שפת גוף בלתי מאיימת.
למי מתאים קורס תקשורת בין אישית